Decided by the Press Ombudsman

Mens Human Rights Ireland and the Irish Examiner

By:
Posted on: 20-Feb-2015
Filed under:
On Wednesday 7 January 2015 the Irish Examiner published a report under the heading “Women want Government to tackle abortion, violence and childcare”.  The article was a short report on the principal findings of a survey carried out by the National Women’s Council of Ireland (NWCI) into the top issues which women feel the government should address.

Read more


His Excellency Boaz Modai, Ambassador of Israel, and The Irish Times

By:
Posted on: 18-Feb-2015
Filed under:
On 6 September 2014 The Irish Times published in its news section an article under the heading “Medical personnel claim Israel tested new weapons during attack on Gaza”.  The article carried allegations from Dr Sobhi Skaik, chief surgeon and medical director at Shifa hospital and Ibrahim Abu Kas, ambulance officer of the Palestinian Red Crescent Society, that some of the injured and dead people they had seen had suffered injuries from forms of weaponry and munitions that they had not seen before. Ibrahim Abu Kas also made allegations that the Israeli army had attacked civilians and rescue workers who had rushed to the site of a bombing.  

Read more


His Excellency Boaz Modai, Ambassador of Israel, and The Irish Times

By:
Posted on: 18-Feb-2015
Filed under:
On Tuesday 9 September The Irish Times published an article under the heading “Dream of Gaza seaport alive despite decades of delay and waves of negotiation”.  The article described how plans to build a deep-water sea port in Gaza proposed more than twenty years ago remained on the drawing board.  Delays were attributed to the slowness of negotiations between the Gaza authorities and the Israeli authorities and to the impact of the various military conflicts that have broken out over the two decades.

Read more


His Excellency Boaz Modai, Ambassador of Israel, and The Irish Times

By:
Posted on: 13-Feb-2015
Filed under:
On 2 September 2014 the front page of The Irish Times carried a report under the heading “Gaza residents pick up the pieces after 50 days of bombing and destruction”.  The article included eye-witness accounts from Palestinians living in Gaza on the destruction brought about by the Israeli military forces.  The Israeli Ambassador to Ireland, His Excellency Boaz Modai, complained to the editor of The Irish Times  stating that he believed “… this article to represent a serious departure from the journalistic standards of fairness and objectivity to be expected in a news report”.  He claimed that the journalist reported the opinion of residents of Shejaia that “revenge motivated the extreme destruction” of their part of Gaza by the Israelis without challenging that opinion or even establishing a “personal critical distance from it”. 

Read more


His Excellency Boaz Modai, Ambassador of Israel, and The Irish Times

By:
Posted on: 13-Feb-2015
Filed under:
On 2 September on an inside page The Irish Times carried a report under the heading “Vista of devastation: apartment buildings, a hospital and factories flattened”. The article opened on a description of the damage that an Israeli military attack had inflicted on a centre for autistic and Down syndrome children in Gaza.  The report stated that the centre had received a warning from the Israeli army that it was to be destroyed because a Hamas rocket launcher had been detected on its roof.  It was reported that the centre said it was not possible for there to be a Hamas rocket launcher on its roof as the building was secured and no one had entered it.  Despite the denial the building was attacked.  The reporter interviewed the founder of the centre, explained how it had been funded and how many children had been treated in the centre.  She went to the roof of the centre and reported that she could find no evidence of a Hamas rocket launcher.  She reported that the centre was 3 km from the Israeli border.  She reported that there was an Israeli imposed buffer zone on the Palestinian side of the border and that this buffer zone deprived Palestinians of 44% of their land. The article then went onto to report on various Palestinian factories which had been destroyed by the Israeli Defence Forces.

Read more


His Excellency Boaz Modai, Ambassador of Israel, and The Irish Times

By:
Posted on: 13-Feb-2015
Filed under:
On 4 September 2014 The Irish Times published a report under the heading “Trauma and grief the Israeli legacy in blitzed Ground Zero of Gaza offensive”.  The report was an account of the impact on a village, called Khuza’a, in the Gaza Strip of the military bombardment by the Israeli Defence Forces.  The report included interviews with some of the 10,000 residents of the village, including relatives of those killed and injured.

Read more


His Excellency Boaz Modai, Ambassador of Israel, and The Irish Times

By:
Posted on: 13-Feb-2015
Filed under:
On Saturday 6 September 2014 The Irish Times published a lengthy report under the headline “What next for Hamas?” The report initially concentrated on Palestinians’ reactions to the military incursions by the Israeli Defence Forces into Gaza. It included the views of a Palestinian lawyer who had founded a Centre for Human Rights, an engineer and owner of several factories that had been destroyed in the conflict, the director general of the health ministry and a professor of political science. The report then went on to deal with the wider context of Israeli and Middle Eastern politics and the international response to the latest conflict. The report also provided some historical context to the continuous conflict going back to 1948 and the establishment of the Israeli State.  In particular the report   looked at the Israeli Prime Minister, Benjamin Netanyahu, and his attitude to the “two-State” solution to the conflict between Israel and the Palestinians. Included in the report were controversial remarks on the subject of rape attributed to a lecturer in Arabic Literature at Bar-Ilan University.

Read more


Mr Sean Fitzgerald and the Sunday World

By:
Posted on: 13-Feb-2015
Filed under:
On 14 September 2014 the Sunday World published a report under the headline “Smokey and the bandit”.  Mr Sean Fitzgerald complained that the article breached Principle 1 (Truth and Accuracy), Principle 2 (Distinguishing Fact and Comment), Principle 3 (Fairness and Honesty) and Principle 4 (Respect for Rights)   of the Code of Practice for Newspapers and Magazines. Mr Fitzgerald based his complaint on a reference to him in the report that he had called a person named in the article asking for cash. Mr Fitzgerald stated in his complaint that this was completely untrue. He claimed that the reference to him was from a third party and that it was not accurate, and this was therefore a breach of Principle 1.  Mr Fitzgerald further claimed that Principle 2 had been breached because the reporter had been “inappropriately influenced by someone who is making false claims”.  He went on to claim that Principle 3 had been breached because the reporter “did not confirm with the person making the false claim” whether it was his voice or not on the call that made the request for money.  He claimed that Principle 4 had been breached as the article was “based on malicious and unfounded accusations by a third party” and the facts had not been checked before publication.

Read more


Dr David Abrahamson and The Irish Times

By:
Posted on: 11-Feb-2015
Filed under:
The Irish Times published in its Arts and Books section on Saturday 13 September an article which reviewed a number of books on the topic of the Middle East and in particular Israeli and Palestinian relations.  The heading on the review was “Fear and Loathing: Palestinians pay the price of history”.  This was followed by a sub-heading “Israel still claims it has no choice but to continue the policies of ethnic cleansing, dispossession and extermination that started with its foundation”.

Read more


A woman and the Irish Examiner

By:
Posted on: 22-Jan-2015
Filed under:
A letter was published in the Irish Examiner on 27 November 2014 under the heading “Solicitors’ tribunal only censured solicitor for failing to write a letter”.  The letter was signed by Senator Colm Burke of Colm Burke and Company Solicitors and referred to a report published in the previous day’s Irish Examiner on the findings of the Solicitors Disciplinary Tribunal which had found the firm “guilty of misconduct in his practice”. 

Read more